Zasady ustalania odszkodowań za nieruchomości przejęte pod drogi wojewódzkie w drodze decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
Zgodnie z art. 12 ust. 4a ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych organem właściwym do prowadzenia postępowań o ustalenie wysokości odszkodowania w odniesieniu do dróg wojewódzkich na terenie województwa łódzkiego jest Wojewoda Łódzki.
Odszkodowanie za nieruchomości przejęte pod drogi wojewódzkie w drodze decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przysługuje:
- właścicielowi nieruchomości;
- użytkownikowi wieczystemu nieruchomości;
- osobom, którym przysługuje ograniczone prawo rzeczowe do nieruchomości (np. prawo przechodu, przejazdu przez nieruchomość);
- osobie, której przysługuje prawo dożywocia obciążające przejętą nieruchomość;
- wierzycielowi hipotecznemu
Wniosek o ustalenie wysokości odszkodowania można złożyć do:
- do wniosku należy dołączyć w oryginale albo w kopii poświadczonej notarialnie lub urzędowo za zgodność z oryginałem dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości w części lub w całości przejętej pod drogę wojewódzką (np.: akt notarialny, akt własności ziemi, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku) lub wskazać numer księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości
- we wniosku należy wskazać miejsce położenia przejętej pod inwestycję nieruchomości tj. nazwę obrębu, numer działki
Zasady ustalania odszkodowania.
- odszkodowanie obejmuje wartość gruntu wraz z naniesieniami budowlanymi (np. ogrodzenia, budynki) i nasadzeniami roślinnymi znajdującymi się na przejętym pod drogę gruncie;
- wartość nieruchomości określa w formie operatu szacunkowego rzeczoznawca majątkowy wyznaczony przez wojewodę w ramach postępowania odszkodowawczego;
- do wyceny brany jest pod uwagę stan nieruchomości (to, co się na gruncie znajduje) w dniu wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
- odszkodowanie, które ustalane jest na rzecz wszystkich osób, którym przysługują prawa do nieruchomości nie może przekroczyć jej wartości (np. jeżeli nieruchomości obciążona jest hipotekę, aby ustalić odszkodowanie dla właściciela od wartości nieruchomości odejmuje się wysokość zadłużenia)
Podwyższenie wysokości odszkodowania o 5% wartości nieruchomości
przysługuje właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu, który złoży pisemne oświadczenie o wydaniu nieruchomości:
- w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, której nadano rygor natychmiastowej wykonalności lub;
- w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej nie mająca rygoru natychmiastowej wykonalności stała się ostateczna.
Oświadczenie można przesłać pocztą lub złożyć osobiście w siedzibie:
Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi, al. Piłsudskiego 12, 90-051 Łódź
lub w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź.
Oswiadczenie (FORMAT DOC)
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi, aby usprawnić proces ustalania odszkodowań za nieruchomości przejęte pod drogi wojewódzkie w drodze decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, będzie zlecał przed rozpoczęciem realizacji inwestycji wykonanie inwentaryzacji naniesień i nasadzeń znajdujących się na gruntach przejętych pod drogi wojewódzkiego. O terminie oględzin właściciel gruntów będą zawiadamiani na piśmie.
Kontakt: Wydział Geodezji i Gospodarki Gruntami (42) 616 22 62, (42) 616 22 33