Ruszył zapowiadany na drogach wojewódzkich Inteligentny System Transportu, czyli monitoring obciążeń dróg. Wdrażany od ubiegłego roku system wag i kamer, został dzisiaj (7 października) przetestowany przez Policję i Inspekcję Transportu Drogowego przy drodze nr 473 w Uniejowie.
Projekt jest wdrażany przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi i współfinansowany w 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2007 - 2013. Jego wartość to ponad 9,52 mln zł. Będzie to drugi tak rozbudowany system w Polsce. Dotychczas podobne rozwiązanie wdrożono na taką skalę we Wrocławiu.
Wdrożenie projektu inteligentnego systemu transportu ma na celu monitorowanie i ochronę, przed niszczeniem, dróg wojewódzkich podległych Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Łodzi. Projektowany system będzie się składał z 8 stacji preselekcyjnego ważenia pojazdów w ruchu (WAGI i KAMERY), 17 stacji monitoringu ruchu drogowego - punktów szczegółowej kontroli pojazdów (KAMERY), 2 urządzeń do potwierdzenia konieczności eliminacji z ruchu podejrzanego pojazdu (WAGI PRZENOŚNE), infrastruktury informatycznej do przesyłu i gromadzenia danych oraz specjalistycznego oprogramowania.
Każde stanowisko wagowe będzie dokonywać pomiaru następujących parametrów:
- obciążenia (nacisk) osi (równomierność załadunku),
- prędkość każdej osi,
- całkowite obciążenie wszystkich osi,
- ilości osi pojazdu,
- rozstaw osi pojazdu,
- długość pojazdu,
- prędkość pojazdu,
- maksymalne dopuszczalne obciążenie pojazdu - możliwa edycja danych zapisanych w systemie w wyniku zmiany prawa,
- klasyfikacja według europejskich schematów, z możliwością wprowadzenia zmian według liczby i rozstawu osi,
- data i godzina przejazdu.
Po wykryciu pojazdu o nacisku osi przekraczającej 100 kN lub po wykryciu przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej dla danego typu pojazdu, sterownik wagi selekcyjnej umieszczonej w nawierzchni, powoduje zapisanie danych o pojeździe wraz ze zdjęciem i numerem tablic rejestracyjnych. Dane zostają przesłane łączem bezprzewodowym do serwera centralnego, gdzie zostaje pojazd dopisany do listy alertów dla danej lokalizacji. Dostęp on-line do listy alertów z dowolnego miejsca poprzez łącza bezprzewodowe, pozwoli służbom takim jak Inspekcja Transportu Drogowego lub Policja, na zidentyfikowanie pojazdu w terenie w niedalekiej odległości od stacji preselekcyjnej, zatrzymanie go i skierowanie do najbliższego wyznaczonego punktu szczegółowej kontroli. Wykryte pojazdy przeciążone są zapisywane dodatkowo w systemie dla celów statystycznych oraz prewencyjnych w stosunku do przewoźników, których pojazdy nagminnie łamią przepisy o dopuszczalnych naciskach.
Droga nr 473 przy, której odbył się pokaz systemu, to jedna z najbardziej obciążonych dróg wojewódzkich w regionie. Szczególnie uciążliwy jest na tej trasie ruch pojazdów ciężkich (TIRy) jadących z autostrady A2 na Śląsk. Według statystyk średni dobowy ruch pojazdów ciężarowych na odcinku "uniejowskim" tej trasy to 1069 pojazdów dziennie na ogólną liczbę 5218. System ma więc najskuteczniej jak to możlliwe zabezpieczyć drogę przed pojazdami przeciążonymi.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi systematycznie modernizuje sieć dróg (ok. 100 km rocznie) i dostosowuje ich nośność do wartości 115 kN, obowiązującej w krajach należących do Unii Europejskiej. W chwili obecnej większość dróg wojewódzkich nie posiada jeszcze docelowej wytrzymałości. Ruch pojazdów ciężkich, a w szczególności pojazdów przeciążonych, powoduje powstawanie spękań i ubytków w nawierzchni. Negatywne oddziaływanie na nawierzchnię potęgują dodatkowo niesprzyjające warunki atmosferyczne - np. długie zimy. Bezpośrednim skutkiem takiego stanu jest skrócenie żywotności odcinków dróg, a spękania i ubytki w nawierzchni stanowią często bezpośrednie zagrożenie dla życia kierowców i stanu technicznego pojazdów. Dodatkowo przeciążone pojazdy powodują powstawanie większych wibracji, co niekorzystnie wpływa na obiekty znajdujące się w pobliżu dróg oraz zużywają większe ilości paliwa, co powoduje zwiększenie emisji dwutlenku węgla i innych gazów, a w efekcie negatywnie wpływa na środowisko naturalne.
Więcej informacji o systemie znajdziesz tutaj.