Prawie 11 kilometrów rozbudowanej drogi, między Rudą a Krzeczowem (powiat wieluński), mają do dyspozycji kierowcy i mieszkańcy. Dzisiaj oddano do użytkowania odcinek drogi wojewódzkiej nr 486, którą zrealizowano ze środków FEŁ 2021-2027.
Celem inwestycji realizowanej w formule zaprojektuj i wybuduj, było dostosowanie drogi do parametrów technicznych i użytkowych odpowiadającym klasie technicznej G, a co za tym idzie poprawa poziomu bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy zmotoryzowanych, jak i niechronionych użytkowników drogi, zniesienie barier architektonicznych oraz stworzenie nowego i uporządkowanie istniejącego systemu odwodnienia dla całego odcinka drogi i odcinków sąsiadujących.
- Droga nr 486 ma istotne znacznie dla rozwoju gospodarczego południowej części regionu - podkreśliła na konferencji podsumowującej projekt Agnieszka Ryś - wicemarszałek województwa łódzkiego. W spotkaniu wzięli udział także: Renata Zatorska-Sytyk - dyrektor ZDW w Łodzi oraz przedstawiciele Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego. Trasa ma wpływ a m.in. na rozwój turystyki (sąsiedztwo Załęczańskiego Parku Krajobrazowego i rzeki Warty). DK 486 łączy Wieluń z Działoszynem, a więc drogi krajowe biegnące do województwa śląskiego i opolskiego (DK 42) oraz do opolskiego (DK 43 i pośrednio DK 45). Stanowi też szlak do transportu materiałów budowlanych (bliskość cementowni pod Działoszynem). Wzmożony ruch zdecydował o zastosowaniu pierwszy raz na drogach wojewódzkich w Łódzkiem cichej nawierzchni BBTM na terenie zabudowanym.
Zakres inwestycji obejmował m.in.
-rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 486 w miejscowościach Ruda, Wierzchlas, Kraszkowice oraz Krzeczów wrazz wymianą konstrukcji nawierzchni,
-przebudowę drogi gminnej nr 117240E (ul. Czereśniowa),
-rozbudowę korpusu drogi z wymianą konstrukcji nawierzchni,
-budowę zatok autobusowych ( 19 szt.) z chodnikami,
-budowę chodników – łącznie 10,7 km dł,
-budowę, rozbudowę i przebudowę skrzyżowań z drogami publicznymi,
-rozbiórkę, budowę oraz przebudowę zjazdów (545 szt.)
-budowę przejść dla pieszych – 28 szt.
-budowę i przebudowę systemu odwodnienia,
-przebudowę i zabezpieczenie sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej, wodociągowej, gazowej, kanalizacyjnej,
-budowę i przebudowę oświetlenia drogowego – (78 pkt oświetleniowych),
-budowę kanału technologicznego,
-rozbiórkę i budowę obiektów inżynierskich (5 przepustów pod drogą oraz nowy most w Kraszkowicach)
- wycinka i nasadzenia zieleni,
-przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym (SRK) przy przejeździe kolejowym na skrzyżowaniu przedmiotowej drogi z linią kolejową nr 181 Herby Nowe – Oleśnica,
-rozbiórkę budynków mieszkalnych w rejonie projektowanego ronda w miejsc. Wierzchlas (ul. Południowa), drewnianej wiaty w km 10+ 730 po stronie lewej, jak również istniejących wiat przystankowych i części ogrodzeń).
Zadanie dofinansowane w ramach Funduszy Europejskich dla Łódzkiego 2021-2027.
Wydatki ogółem (projekt): 69 561 264,85 zł
Umowna wartość zadania: 68 162 347,89 zł
Dofinansowanie: 64 797 851,60 zł
w tym środki unijne: 57 977 025,12 zł
Fot. logotyp FEŁ 2021-2027 i zdjęcia z rozbudowanej drogi.