Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu samorządu województwa łódzkiego. Fundusze europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego.
Projekt pn. „„Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 483 na odcinku od km 47+760 do km 49+670 wraz z rozbiórką mostu i budową przepustu w m. Bogumiłowice oraz infrastrukturą” w ramach zadania „Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 483 na odcinku Bogumiłowice – Strzelce Wielkie”.
Oś Priorytetowa: I. Infrastruktura Transportowa.
Działanie: I.1 Drogi.
Całkowita wartość projektu: 7 151 190, 95 zł
Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: 6 063 885, 76 zł
Okres realizacji projektu: 2010-2014
Zakres prac obejmował:
- rozbiórkę istniejącej i budowę nowej konstrukcji drogi wojewódzkiej nr 483,
- rozbiórkę mostu nad rzeką Krętką,
- budowę przepustu na rzece Krętce,
- budowę tymczasowego objazdu wraz z tymczasowym przepustem, pełniącego funkcję drogi wojewódzkiej nr 483 na czas budowy stałego przepustu na rzece Krętce,
- przebudowę skrzyżowań drogi wojewódzkiej nr 483 z drogami powiatowymi i gminnymi,
- rozbiórkę i budowę chodników,
- budowę ścieżki rowerowej o szerokości 3,0 m,
- rozbiórkę przepustu,
- budowę przepustów (3 szt.),
- rozbiórkę i budowę zjazdów,
- budowę zatok autobusowych (4 szt.),
- przebudowę i budowę systemu odwodnienia drogi wojewódzkiej: rozbiórkę, budowę i przebudowę rowów przydrożnych, budowę kanalizacji deszczowej wraz z wylotami wód opadowych i roztopowych,
- budowę oświetlenia ulicznego,
- przebudowę istniejących sieci uzbrojenia terenu, kolidujących z inwestycją: sieci wodociągowej, sieci teletechnicznej, sieci elektroenergetycznej,
- wycinkę drzew i krzewów oraz rekompensacyjne nasadzenie zieleni.
Cel projektu:
Głównym celem projektu była poprawa dostępności komunikacyjnej regionu łódzkiego, przy uwzględnieniu zasad zrównoważonego rozwoju gospodarczego i społecznego.
Celami pośrednie to:
- poprawa bezpieczeństwa ruchu kołowego i pieszego,
- poprawa parametrów technicznych obiektów inżynieryjnych w drodze oraz skrócenie czasu przejazdu,
- poprawa dostępności do terenów atrakcyjnych inwestycyjnie,
- ograniczenie negatywnego oddziaływania infrastruktury drogowej na stan i jakość środowiska naturalnego.
Przedmiotowy projekt realizował cele Regionalnego Programu Operacyjnego przyczyniając się do poprawy stanu oraz powiązania regionalnej sieci dróg województwa łódzkiego z siecią dróg krajowych numer: 8, 12, 14 oraz 42 oraz drogą wojewódzką nr 491 w Częstochowie.
Poprzedni stan zagospodarowania drogi wojewódzkiej Nr 483, na przedmiotowym odcinku, nie odpowiadał jej randze w systemie sieci transportowej województwa łódzkiego (zbyt wąska jezdnia, dodatkowe zwężenie jezdni w rejonie mostu, zniszczone pobocza, brak chodników).
Droga ta stanowi ciąg komunikacyjny łączący centralną część województwa łódzkiego z częścią południowa oraz województwem śląskim. Odbywa się na niej zarówno ruch tranzytowy, w tym ruch samochodów ciężarowych (np: związany z bliskością odkrywkowej kopalni węgla brunatnego) autobusów, jak i lokalny ruch pojazdów osobowych, maszyn rolniczych, rowerzystów i pieszych. Dodatkowo za koniecznością realizacji przedmiotowej inwestycji przemawiał zły stan techniczny starego mostu, na którym ze względów bezpieczeństwa ograniczono nośność do 15 t.